1800 Añejo hyllar 200-årig tradition att lagra tequila på ekfat

– Vi introducerade denna lagrade version av José Cuervo i beställningssortimentet i höstas. Fansen har lyft in den i butikerna, vilket den verkligen förtjänar, menar Martina Talmet från Arcus.

Tequila är Mexicos nationalsprit. Jose Antonio Cuervo tog 1758 ut den första licensen i landet, utfärdad av kung Ferdinand VI av Spanien. Oftast dricks tequila som blanco i drinkar, alltså olagrad. Men det finns en lång tradition att lagra agave-destillatet på ekfat. År 1800 började mexikanerna tappa spritdrycken på fat.

Denna 200-åriga tradition tog Cuervo fasta på när man 1975 lanserade1800 Tequilasom en premium-tequila att sippa på. Alltså en Añejo lagrad på ekfat. Den ikoniska triangulära flaskan som tequila-älskare direkt känner igen ska efterlikna Maya-indianernas stenpyramider som fanns runtom i Mexico.

1800 Añejo görs på 100% blå weber-agave som skördas efter 8-12 år. Destillatet läggs på franska ekfat i minst 14 månader. Smaken balanseras med lite 3-årig tequila av maestro Luis Yerenas, vars signatur finns på de numrerade flaskorna.

– Vi är väldigt stolta över vår tequila här i Jalisco, säger Luis Yerenas. Añejo skiljer sig från Blanco och Reposado eftersom den lagras längre tid på ekfat. Efter 14 månader börjar jag smaka av faten för att hitta den rätta balansen mellan destillat och fat. Jag vill att eken ska märkas utan att ta över. Cuervo-stilen kännetecknas av tre egenskaper: fin detaljrikedom, ren agave-smak och en underbar eftersmak.

För 1800 Añejo letar Luis Yerenas efter smaker av kanel och kanderad frukt, men det är framförallt eftersmaken som räknas:

– Finishen är alltid mest spännande. Krämig agave ger vika för söta kvardröjande aromer av karamelliserad frukt och banan-kaka. Plus en knappt märkbar hetta.

Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Kenneth Hamnes. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen. 

Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.

Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.

Tequilan 1800 Añejo hamnar på hyllan i Systembolagsbutiker 3 april!