Om man söker efter information om whisky på internet så snubblar man ganska snart över sidan scotchwhisky.com.
Text: Henric Madsen
Bild: Scotchwhisky.com
Webbsidan startades 2015 och har på bara tre år seglat upp som en av de största som handlar om whisky där du finner både nyheter samt fördjupade artiklar om ämnet.
Becky Paskin, som har varit redaktör på sidan sedan starten, har jobbat som dryckesjournalist i snart 10 år. Efter journalistutbildningen så började hon att skriva för olika mat- och dryckesmagasin i Storbritannien. Efter något år så hade hon lämnat maten och skrev uteslutande om drycker.
Detta resulterade i att hon 2012 blev erbjuden tjänsten som redaktör på den internationellt respekterade tidningen The Spirit Buisness.
– Jag pluggade till journalist för att jag drömde om att bli en filmkritiker, och jag kan villigt erkänna att jag fortfarande är lite av en filmnörd, berättar Becky. Jag tyckte inte ens om whisky innan jag började på scotchwhisky.com, men nu älskar jag både drycken och människorna!
Scotchwhisky.com
Scotchwhisky.com är ett hjärnspöke som Sukhinder Singh började arbeta med i början av 2015. Sukhinder är mer känd som en av de två grundarna till The Whisky Exchange i London, den första online whiskybutiken i England, som han startade tillsammans med sin bror 1999.
Sukhinder hade en ide om att starta en webbsida som skulle handla om skotsk whisky, men den skulle ha riktigt redaktionellt innehåll och riktigt journalister som jobbade med den. Idé hade funnits ett tag då han redan 2009 köpte domännamnet, scotchwhisky.com, för en hemlig summa pengar.
-Inte ens jag vet vad Sukhinder betalade för domänen, skrattar Becky. Men det kan inte ha varit billigt.
Sukhinder kontaktade de bägge journalisterna Dave Broom och Richard Woodard och lyckades få dom med på projektet. Men då både Dave och Richard endast jobbade deltid med projektet så tog det aldrig riktigt fart.
Det var då Becky fick frågan av Sukhinder om inte hon skulle vara intresserade av att börja jobba som redaktör på webbsidan. Hon tackade ja och hoppade på projektet Maj 2015. Den officiella starten på webbsidan var i oktober samma år på The Whisky Show i London.
– Många trodde att när vi lanserade scotchwhisky.com så skulle vi bara fokusera på The Whisky Exchanges utbud, men så är ju naturligtvis inte fallet. Vi är helt självständiga och skriver om det vi vill skriva om helt utan påtryckningar från våra ägare, förklarar Becky.
Elixir House, som äger scotchwhisky.com driver som sagt också ‘The Whisky Exchange men även DrinkUp London – vilka i sin tur driver London Wine Week, London Beer Week och London Cocktail Week. De äger också Whisky.Auction, Speciality Drinks, Speciality Brands, Elixir Distillers och mer. Alla dessa olika delar av Elixir House jobbar helt självständigt från varandra.
– Alla som jobbar på scotchwhisky.com är utbildade journalister och det reflekteras i det vi publicerar. På bara tre år så har vi vuxit till en av de största whiskysidorna på internet och det måste man se som ett bra betyg från våra läsare, fortsätter Becky.
Whiskypedia
Förutom att presentera nyheter och intervjuer med intressanta whiskypersonligheter så har scotchwhisky.com också en av internets största databaser med whiskydestillerier, varumärken och buteljerare.
– Whiskypedia, som vi kallar vårt uppslagsverk, är ett av de största online arkiven av destillerier och varumärken idag, säger Becky. Men problemet är att arkivet ständigt växer och förändras. Det händer ständigt nya saker inom branschen, destillerier öppnas och stängs och de byter ägare med mera, fortsätter hon.
– Idag så omfattar arkivet mer än 2500 sidor, men jag har verkligen inte skrivit allt, klargör Becky. Vi har en stor skara väldigt duktiga medarbetare som jobbar med olika delar av arkivet. Någon jobbar bara med destillerier, en annan jobbar bara med buteljerare.
Whiskypedia är ett gigantiskt arkiv men de är ändå inte i närheten av klara med det. Becky arbetar just nu med att lägga till över 600 förlorade destillerier, alltså stängda och i många fall rivna destillerier.
– Flera av dessa är alltså destillerier som stängdes för flera hundra år sedan, förklarar Becky. Det gör ju också naturligtvis att i vissa fall finns inte mycket information kvar att få fram, men teamet har verkligen vänt på varenda sten. Vi kommer att ladda upp all denna data den närmaste tiden, och då kan man dels gå in och läsa om varje destilleri men kan också titta på kartor och bilder.
Our Whisky
Under flera år så hade Becky stött på en attityd som var allt annat än trevlig när det kom till vissa människors syn på whisky och vilka som skulle dricka den.
– Jag blev trött på att nästan alltid bemötas med ett höjt ögonbryn när jag beställde en whisky. Och ofta kom frågan vad jag skulle ha då, när jag nu hade beställt en whisky till min kille.
Enligt Becky så grundar sig problemet i att synen på den ’vanliga’ whiskydrickaren är en vit medelålders man som sitter i en läderfåtölj och sippar på en whisky ur en tumbler. Mycket av denna syn är hämtad från industrins marknadsföring under 70- och 80-talet.
– Även om vi idag inte ser så många sexistiska annonser från industrin så är ändå whisky till stor del sedd som en dryck för män, och det var något som jag kände att jag ville försöka ändra på, förklarar hon. Jag pratade med Georgie Bell, som jobbar som Global Brand Ambassador för Bacardi och hon tyckte att det lät som en bra idé att starta en kampanj.
Tillsammans så skapade Becky och Georgie hashtagen #OurWhisky på twitter och facebook och bad vänner och bekanta att skicka in sina bilder till dem så publicerade de dessa på sina sociala medier.
Detta upprop växte och växte och är idag ett välkänt upprop över hela Storbritannien.
– Detta ska ses som ett försök att uppdatera synen på den moderna whiskydrickaren, förklara Becky.
Spännande tider
Vi har aldrig haft ett så stort utbud som konsumenter som vi har idag och vi har inte sett så många öppna destillerier sedan början på 80-talet. Om alla planerade destillerier blir byggda så kommer vi att vid 2020 ha sett mer än fyrtio nya destillerier som öppnat under ett sekel.
– I branschen så är det riktigt intressanta tider, säger Becky. Vi ser att intresset ökar hela tiden för whisky. Men att kalla det en ´whisky boom´ är nog folk rädda för då de tänker tillbaka på de tidigare bubblorna såsom Pattison kraschen år 1899 eller mer senare The Whisky Loch på 1980-talet.
Becky tror att en del av detta ökade intresset kan ha sin bakgrund i att allt fler konsumenter är mer medvetna om de varor de konsumerar.
– Man ser ju att även utanför whiskyvärlden så ökar intresset och medvetenheten för den mat och dryck man köper, säger hon. Och här ser man också att folk börjar våga prova nya smaker vilket i sig har lett till att tillknäpptheten kring whisky börjar luckras upp också. Det har vuxit fram en hel generation som faktiskt vågar blanda drinkar på whisky, fortsätter hon. Detta är ju något som tidigare generationer alltid har sett ner på, men det har gjort att nya helt nya konsumenter har börjat intresserar sig för whisky. Reglerna kring whisky har helt enkelt börjat suddats ut.
– Och detta ökade intresse reflekteras ju nu i att industrin bygger nya destillerier, och att fler små destillerier öppnar också. Det är verkligen en fantastisk tid för whisky vi får uppleva just nu, avslutar Becky.
1 Trackback / Pingback
Kommentarerna är stängda.