På den smått legendariska adressen 3 St James´s Street, strax norr om Pall Mall i London, ligger den anrika vin- och sprithandlaren Berry Bros & Rudd.
Från början hette dock inte butiken Berry Bros & Rudd, faktum är att de inte ens handlade med alkoholhaltiga drycker. År 1698 öppnade änkan Bourne en livsmedelsbutik mitt emot det som samma år skulle bli den engelska monarkens officiella hem i London, St James Palace. Man vet inte mycket om änkan Bourne. Hennes förnamn är dessvärre en gåta och man vet inte vad hennes make hette. Det enda man vet är att hon hade två döttrar. En av dessa hette Elisabeth och hon gifte sig med en man som hette William Pickering. Det är familjen Pickering som lägger grunden till den butik vi känner till idag.
Under Pickerings tid så inriktade sig butiken på att leverera kaffe till de många kaffeserveringarna som började dyka upp i området St James. Affärerna gick lysande och detta visade sig när familjen köpte och renoverade både 3 St James Street och Stroud´s Court. De döpte om det senare till Pickering Place. William Pickering dog dessvärre 1734 och lämnade Elisabeth ensam med två söner. Elisabeth som nu hade samma sorgsna bakgrund som sin mor, gjorde nu också exakt samma sak som min mor. Hon drev butiken vidare på egen hand!
De båda sönerna, John och William, tog till slut över verksamheten efter sin mor men dessvärre så dog John 1754 och William bjöd då in sin släkting John Clarke till företaget. 1803 anlände John Clarke´s 16 åriga barnbarn George Berry till London efter en tvådagars resa från Exeter. Redan 1810 så prydde hans efternamn fasaden på 3 St James´s Street. Namnet Berry har sedan dess varit en del av företagsnamnet.
George Berry blev en väldigt framgångsrik handlare och med åren så ökade hans intresse för vin. Även om de alltid hade sålt vin så utökades denna del av verksamheten nu. George hade två söner, George Jr och Henry, som tog över företaget 1845. Butiken bytte nu namn till ’Berry Brothers’. Släkten Berry drev vidare butiken, men genom åren så fasades kaffet ut och butiken omvandlades till en renodlad vin- och sprithandlare.
Namnet Rudd lades till efter 1920 då Hugh Rudd anslöt sig till företaget. Hugh´s familj hade varit vinhandlare sedan 1850 i Norwich, men efter Första Världskriget hade handeln med vin koncentrerat sig till London och Hugh hade inget val än att flytta dit. Innan kriget hade han skaffat sig en stor kunskap om viner från Bordeaux men också specialiserat sig i tyska viner. Med denna expertis kunde nu Berry Bros & Rudd utöka sin verksamhet.
Mike Harrison
En av de som har jobbat med det mesta som rör whisky hos Berry Bros & Rudd är Mike Harrison. Mike är en äkta Londoner och kommer från Greenwich. Han jobbade förr med logistik på ett tobaksbolag men när han blev uppsagd så hittade han en annons i en av dagstidningarna att Berry Bros & Rudd sökte en logistikansvarig för just Cutty Sark.
– Det är lite märkligt med just Cutty Sark och min egna bakgrund. Jag växte upp där hon hade sin hemma hamn och där hon idag står som ett museum. På väggen hemma i föräldrahemmet hängde alltid en plansch med Cutty Sark. Så när jag sökte tjänsten och blev kallad på intervju så var det som att komma hem när jag klev in i Berry Bros & Rudd styrelserum. Där på väggen hängde originalet av den plansch jag hade vuxit upp med. Så jag tog det som ett bra omen, ler Mike.
Det var våren 1986 som Mike var på intervju som en av de sista som sökte men fick ändå tjänsten – ett jobb som tog honom ut i världen.
– Jag började jobba med logistik men genom åren så har min roll förändrats och till slut så landade jag på positionen som Commercial Manager på exportsidan.
Cutty Sark
Cutty Sark är en blended whisky som skapades 1923 av Berry Bros & Rudd med en klar plan att ta marknadsandelar i USA. Namnet tog de från de då mycket omtalade klippern Cutty Sark som precis anlöpt London från Kina. Även om förbudstiden pågick i USA vid denna tid så växte varumärket snabbt då whiskyn smugglades in i landet och var ett klart bättre alternativ än den lokala hembrända spriten – moonshine, som fanns att tillgå.
Cutty Sark växte från år till år och under 60- och 70 talet så var det en av de tongivande blended märkena i USA och artister såsom Frank Sinatra var nära vän med delar av familjen Rudd.
– Under 80-talet när jag började jobba med Cutty Sark så ändrades skattereglerna i Spanien och det gjorde att försäljningen rusade och gjorde Spanien till vår största marknad, berättar Mike.
Dessa framgångar gjorde att när förbudstiden slutade så var Cutty Sark ett stort och etablerat märke på den amerikanska kontinenten och det var det första whiskymärket som sålde mer än en miljon lådor i USA.
Det finns även I svensk koppling till denna whisky – illustrationen på etiketten är ritad av den svenska artisten Carl Georg August Wallin och den har varit en självklar del av Cutty Sark sedan 1955.
Efter Spanien så ökade också försäljning i Grekland och Asien och sedan följde Afrika – ett tufft men kul jobb för Mike.
– I början så jobbade jag på kontoret i London och tog emot ordnarna som alla försäljare hade med sig eller skickade in via telegram. Ibland så var det handskrivna på en servett som lämnades in eller på baksidan av menyer från alla olika håll i världen. Det var ett helt annat tempo då än nu. Ordrarna kom in via fax eller brev oftast men nu är det mail som man ska svara på så snabbt man bara kan.
Mike började på försäljnings sidan först under tidigt 2000-tal, men även då var det ett evigt resande kors och tvärs över världen.
– Jag låg nog på runt nittio resdagar per år på den tiden och besökte de flesta länder i världen. John Rudd som då var ordförande för Berry Bros & Rudd ville att Cutty Sark skulle finnas över hela världen, och det var delvis mitt jobb att se till att det införlivades. Idag är vi något mer fokuserade, skrattar Mike.
En annan tid
På den tiden så låg fokus på att sälja Blended whisky och även om de hade någon flaska med single malt till försäljning så var det inget som någon ägnade många minuter på per år.
– Till slut så briserade vad jag kallar för ’the blend bubbel’ och folk fick upp ögonen för single malt på en helt annan nivå än vad de tidigare hade haft, säger Mike. Även vi på Berry Bros & Rudd såg över vad vi faktiskt hade.
Det var runt 1993 som Berry Bros & Rudd´s dåvarande ordförande vände sig till Edrington och påpekade att de hade ett destilleri i Speyside som producerade bra whisky men som inte fick någon större kärlek. Han undrade om inte Berry Bros & Rudd kunde få ta över försäljningen och marknadsföringen av Glenrothes.
– Så Edrington ägde destilleriet och vi skötte försäljningen av whiskyn på den tiden, vilket vi gjorde riktigt bra om jag får säga det själv, säger Mike. Vi arbetade fram designen på flaskan och att den skulle komma en delvis öppen kartong så man såg flaskan, vilket är precis så som den ser ut än idag.
Det var så Berry Bros & Rudd ändrade sin inriktning när det kom till whisky – att gå ifrån ett fokus på blended scotch till single malt.
– Den främsta orsaken till vi ändrade inriktning var för att kunna erbjuda ett större utbud i vår butik i London, säger Mike. Vi hade redan alla våra viner och Cutty Sark men genom att kunna erbjuda Glenrothes och några andra single malts som vi buteljerade så kunde vi locka fler och framför allt nya kunder till butiken. Det i sin tur utvecklades sedan till att vi började exporterar även det vi buteljerar själv och det har ju växt något helt otroligt.
Cutty Sark säljs
2010 så sålde Berry Bros & Rudd Cutty Sark till Edrington och skälet till det var enkelt berättar Mike.
– För att förklara läget så kan man tänka sig att vi satt vid samma pokerbord som Diageo och Pernod Ricard men de spelade med 100 dollar pokermarker och vi spelade med 10 dollar marker, vi kunde inte slå dem så i stället drog i oss ur och lade vår energi på bättre och roligare saker, förklarar Mike.
De hade redan ett långtgående samarbete med Edrington där de delade vissa kostnader kring Cutty Sark så de köpte resterande andelar av varumärket och Berry Bros & Rudd fokuserad på Glenrothes och sin egen gin – No 3.
– Pengarna från Cutty Sark gjorde att vi kunde fokusera på dels vår egen gin som vi skapade då men vad vi verkligen kunde göra var att satsa enormt på Glenrothes, säger Mike. Vi tog verkligen Glenrothes ut i världen.
Två magiska upplevelser
De hade en ganska väl tilltagen budget för att nå ut med Glenrothes och detta gjorde att de kunde göra några av de mest exceptionella event som kanske whiskyvärlden någon sin hittills har sett.
– Vi tog bort ålderangivelsen på flaskorna och fokuserade på årgångar i stället vilket öppnade upp en helt ny värld när det kom till att prata om whisky, säger Mike. Vi kunde använda whisky i nya sammanhang där inte ålder spelade någon roll.
Det är två särskilda upplevelser som ligger närmast Mikes hjärta – den ena är när de gjorde ett event tillsammans med BBC Radio 6 i det välkända det välkända St Barnabas House i Regency i London.
– Där fick gästerna lämna all sin elektronik i dörren och sedan sätta sig framför ett ljudsystem som kostade väl över en halv miljon pund. De fick reda på att de skulle få sitta ned med en ögonbindel och ett glas med The Glenrothes 1978 samtidigt som de skulle få lyssna på albumet The Dark Side of the Moon från början till slut. Det var en fantastisk sensorisk upplevelse, säger Mike, men det var bara genrepet.
Huvudakten var när de lanserade en 1969 vintage från The Glenrothes och de gjorde det i Abbey Road Studios – samma upplägg, men denna gång var det The White Album som de fick lyssna på i studion där den spelades in.
– Dessa var de två starkaste upplevelserna som jag har varit med om när det kommer till whisky och jag har svårt at se hur man skulle kunna toppa det. Det var roligt och ett unikt sätt att marknadsföra dessa två magiska drycker, säger Mike.
2017 så kom ett beslut från ledningen av Berry Bros & Rudd att de skulle sälja The Glenrothes tillbaka till Edrington och det kom lite av en chock för både whiskyfans och för Mike samt de flesta andra som jobbade på Berry Bros & Rudd.
– Det var mycket som pågick just i den tiden på företaget och det bytte ut lite folk här och där, men det var verkligen överraskande att de beslutade att sälja The Glenrothes, men nu i efterhand så var det försåtligt. Vi ägde inte själva destilleriet utan bara whiskyn och vi hade nått en gräns för vad vi kunde göra med varumärket.
Satsar på varumärket Berry Bros & Rudd
Berry Bros & Rudd använde pengar från försäljningen på liknande sätt de hade gjort med Cutty Sark försäljningen – de investerade i sina egna varumärken och att utöka sina positioner när det kom till att vara en oberoende buteljerare av Single Malt.
– Idag så har vi whisky i lager som ger oss en möjlighet att planera minst tio år fram i tiden, säger Mike. Jag vill inte gå in i detaljer hur mycket och vad vi har, men det ger en fingervisning av antalet fat som vi idag äger.
Det som Berry Bros & Rudd ständigt strävar efter är säkra företagets framtid för kommande generationer av ägarfamiljerna.
– Det är en ständig lindans hur vi jobbar med vårt lager av fat, säger Mike. Vi har fått ärva fat från tidigare generationer och vi vill lämna fat till de kommande generationerna men samtidigt så ska vil sälja whisky och hålla företaget i gång och det krävs en viss finess.
Det betyder att de ständigt köper fat från både etablerade destillerier, mäklare och från nya destillerier – allt för att få en balans på lagret både vad det kommer till ålder och mognad.
– Vi köper whisky från en mängd olika håll, men det absolut viktigaste för oss är att kvaliteten alltid är den bästa. Om whiskyn kommer från Skottland, Irland, England, Sverige eller Japan spelar ingen roll men kvalitet måste finns där annars är vi inte intresserade, säger Mike.
– Även om jag har jobbat här i snart 40 år så trivs jag väldigt bra. Jag har alltid gillat små företag där man känner alla och beslutsvägarna är korta. Men det är mer än så, det handlar också om att våra kunder lär känna oss som jobbar här och då vi trivs så bra så stannar vi länge och det gör att man blir väldigt nära kunderna. Och om man trivs med varandra så fortsätter man gärna att göra affärer med varandra, avslutar Mike.
Berry Bros & Rudd i Sverige
I Sverige har Clydesdale en mängd buteljeringar från Berry Bros & Rudd