Text: Henric Madsen Foto: Kohei Take
Dave Broom är den högproduktiva journalisten och författaren som snart har ägnat ett halvt liv på att skriva om whisky och dess gåtor. Få kan ha missat Dave Brooms texter kring ämnet whisky då han publiceras ofta i Whisky Magazine, scotchwhisky.com eller näst intill var som helst annars det finns möjlighet att läsa om ämnet.
Han är en flitig författare och en populär talare och konferencier på mässor och festivaler runt om i världen. Han, liksom majoriteten av Storbritanniens dryckesjournalister, bor i Brighton vilket är en kuststad söder om London.
Vi från Malter Magasin har sprungit på Dave ett fler tal gånger på mässor och provningar runt om i Skottland och Storbritannien och har alltid imponerats av hans kunskaper och hans blyga sätt att dela med sig av dessa.
Dave är en äkta Glaswegian, det vill säga att han är född och uppvuxen i Glasgow. Kopplingen till whisky kom tidigt för den unge Dave då hans farbror jobbade med blended märket Black & White.
– Jag har honom att tacka för att jag fick in en fot i industrin, säger Dave. Han hjälpte mig att få ett av mina första jobb på buteljeringslinan hos Black & White Whisky. Även om jobbet mest innebar tunga lyft och en massa tomflaskor, skrattar han. Det kanske inte var det mest glamorösa yrket inom whisky, men det var så jag började.
Efter sina universitetsstudier som journalist så började han jobba hos den välkända vinkedjan Oddbins samtidigt som han gick kurser på WSET ända upp till diplomnivå.
– Även om jobbet på Oddbins var intressant och roligt så var det ju som journalist jag egentligen ville jobba, att få skriva om drycker. Men det fanns liksom inga jobb att söka på den tiden, berättar Dave. Under tiden som jag letade så drev jag istället en pub under ett år, fortsätter han.
Skrivandet börjar
Efter ett år som pubägare så fick han äntligen ett jobb på branschtidningen ’Drinks Trade Weekly’.
– Det var här jag verkligen fick upp ögonen för whisky, säger Dave.
Vi är nu framme vid slutet av 80-talet början på 90 och det var precis när Single Malt började öka i intresse på den globala marknaden. Det fanns nästan ingen som skrev om whisky på den tiden och det fanns ingen som utbildade folk i ämnet.
– Så jag började skriva om whisky mer frekvent i tidningen och när jag valde att bli frilansare år 1995 så specialiserade jag mig i ämnet. Man kan säga att jag var verkligen på rätt plats vid rätt tid, skrattar Dave. Även idag så handlar den stora majoriteten av det jag skriver just om whisky men jag har berört andra spritsorter också, säger Dave.
”När jag skrev ’The World Atlas of Whisky’ så fanns det 117 destillerier i Skottland. Nästa år kommer det att vara fler än 140”
Här är han lite blyg då faktum är att han har skrivit böcker om både rom, gin och en massa annan sprit. Bland annat så har han släppt en serie på tre böcker som kallas ’The Manual’ – manualen. I den triologin går Dave i genom allt man bör kunna om Rom, Gin och självklart också whisky. Han har också författat ’How to drink whisky’ och ’The Complete Bartenders Guide’.
The World Atlas of Whisky
2010 släppte Dave en mycket hyllad bok ’The World Atlas of Whisky’. Det var en tegelsten på nästan 400 sidor som var fullproppad med information och bilder från de flesta av världens destillerier. 2014 släppte han en reviderad upplaga, något han känner att det är dags för igen.
– När den första utgåvan släppte så var det drygt 117 destillerier i Skottland som var i drift och nästa år så kommer minst 140 vara i drift, så ja, den behöver en uppdatering, skrattar Dave. Men riktigt hur jag ska gå till väga veta jag inte. Boken heter ju ’The World Atlas’ och där i ligger problemet. Det är nämligen inte bara i Skottland som destillerier poppar upp, det sker över hela världen. Bara i USA finns det idag fler än 250 destillerier och att försöka få in alla dem är näst intill omöjligt, förklarar Dave.
Om man ska följa några av alla dessa nya destillerier så tipsar Dave om ett par som man bör hålla ett extra vakande öga på.
– Om vi börjar i Skottland så är Ardnamurchan riktigt intressant, säger Dave. Inte bara för deras ekologiska produktion men också deras tankar kring blockchain tekniken är verkligen i framkant.
Utanför Skottland rekommenderar Dave en rad intressanta och innovativa destillerier.
– I norra England, strax söder om Carlisle, har vi det relativt nya destilleriet Lake Distillery. Dhavall Gandhi är deras Chief Whiskymaker och han har tidigare jobbat på Macallan, berättar Dave. Lakes producerar just nu näst intill magisk whisky och det kommer vara intressant att följa destilleriet i framtiden.
– Men vi ska inte glömma Skandinavien med Box och Smögen bland andra. Myken Destilleri i Norge är också ett intressant destilleri som kanske inte har släppt så många buteljer ännu men som definitivt är en riktigt uppstickare.
The Way of Whisky
Förra året kom också Dave’s bok ’The Way of Whisky’ ut. Det är en stilfull och mer personlig whiskybok där vi som läsare får följa med Dave på en resa genom Japans kultur och dess whiskydestillerier.
Från början var det tänkt att detta skulle vara en del till i hans ’The Manual’-serie, men under arbetets gång så insåg Dave att han vill göra en helt annan bok med en helt annan infallsvinkel.
– Jag har skrivit en hel del böcker där fakta har stått i första rummet och mina personliga reflektioner har fått kliva åt sidan, så jag kände att nu kanske det var dags för en mer reflekterande whiskybok, förklarar Dave. – Och om jag ska vara helt ärlig så fick jag också reda på att Stefan Van Eycken, Chefredaktör på bloggen nonjatta.com, också jobbade med en bok om just japanska whisky destillerier och med kunskapen om hans otroliga vetskap om japan och dess destillerier så kände jag att vi fick tänka om med min bok, skrattar Dave.
”Vad är det som gör Japansk whisky japansk?”
Något som Dave alltid har funderat på är vad är det som gör Japansk Whisky just japansk och boken är en del av den resan för att hitta svaret.
– För att komma japansk whisky närmare så begav vi oss ut på en resa där vi inte bara träffade destillerifolk utan även kockar och vanligt folk som beskrev japansk kultur och dess smaker och dofter, säger Dave. Och på så sätt så kom jag och min fotograf, Kohei Take, den japanska whiskyn ett steg närmare på ett mer filosofiskt plan. Jag vet att det låter flummigt, skratt Dave, men det var ett fantastiskt kul projekt och vi är väldigt nöjda med resultatet, säger han.
The Amber Light
Under 2018 blev Dave engagerad i ett filmprojekt där de har spelat in en dokumentär de kallar ’The Amber Light’. Det är en 90-minuters dokumentär som lyfter fram själen av den skotska nationaldrycken.
Projektet kom till av att Adam Park, som driver det onlinebaserade matmagasinet The Gannet gjorde en intervju med den välkända bartendern och kocken Ryan Chetiyawardana, en god vän till Dave. Under samtalet så kom de in på ämnet whisky och om Adam var intresserad så tyckte Ryan de verkligen borde göra en intervju med Dave. Någon vecka efteråt så möttes Dave och Adam för en intervju hemma hos Dave.
– De kom hem till mig och filmade en intervju och under samtalet så kom vi in på den kulturella delen av sprit i allmänhet men whisky i synnerhet, berättar Dave.
”Den handlar om den kulturella delen av sprit i allmänhet men whisky i synnerhet”
Efter intervjun så insåg Adam att det definitivt fanns en historia att fördjupa sig i och han kontaktade Dave och frågade om han var intresserade av att göra en dokumentärfilm i ämnet.
De bollade idén ett tag och så beslutades det att Adam, tillsammans med Dave Broom och den Londonbaserade videostudion Blueprint.tv, skulle starta en Kickstart-insamling där de skulle begära in minst £39,000 för att projektet skulle bli av. Intresset skulle visa sig vara stort och de fick in mer än £43,000.
Under 2018 så har de rest runt hela Skottland och intervjuat destilleriarbetare, barägare, historiker, bönder med mera och i oktober hade de äntligen filmat klart och projektet gick in till klippning och postproduktion. Den planerade premiären var i december 2018, men enligt Dave så var den prognosen lite väl optimistisk.
– Det är många delar, fler än man kan ana, som ska samspela här så vi kommer att ha premiären förmodligen i mars – april nästa år, lagomt i tid tills dokumentär- och whiskyfestivalerna kör igång, förklarar Dave.
Innan de lanserar filmen officiellt så ska de först ut på en mindre turné där de ska besöka en del av alla dem som har finansierat filmen.
– Kickstarter funkar som så att du som privatperson kan gå in och hjälpa olika projekt och då sätter personerna bakom projektet upp olika summor, förklarar Dave. Varje summa innehåller sedan olika unika saker som du som finansiär får om projektet blir av. I vårt fall så fick man en poster och ett unikt whiskyglas på de lägre nivåerna men om du valde de högre summorna så fick du en privat visning av filmen inklusive en whiskyprovning.
De sitter just nu i samtal med olika möjliga distributörer men de ser helst att den visas på tv eller i allra bästa fall Netflix.
– Alla vill ju hamna hos Netflix numer, skrattar Dave, och det är kanske inte helt omöjligt att den dyker upp där också så småningom, avslutar han lite hemligt.