I halvårsrapporten från Diageo kan man läsa att Tequilan Don Julio samt till viss del Single Malt serien med Game of Thrones-temat räddade resultatet för dryckesgiganten.
Vinsten för halvåret ökade med totalt 4,6% till 2,5 miljarder pund.
Diageo´s försäljning av Blended Scotch steg inte under halvåret då Johnnie Walker Black Label och Johnnie Walker Red Label gick dåligt på grund av oroligheterna i Peru, Chile och Mexico samt dalande försäljning på Travel Retail.
Men istället steg försäljning av Single Malt Whisky med 17%. Här är produkterna med Game of Thrones temat, Johnnie Walker A Song of Ice och A Song of Fire samt den ”limiterade ”samlingen Game of Thrones Malt Whisky Collection tongivande poster i den goda försäljningen.
Tequila den stora vinnaren
Vodkasegmentet sjönk med 1% men Gin steg med 7%, Rom steg med 2% och Kanadensisk whisky steg med 11%. Den stora vinnaren är Tequila. Här steg försäljningen med 31% och detta pågrund av den extrema popularitet hos produkterna Don Julio i Latinamerika samt Gerorge Clooney´s Casamigos i USA.