Det känns som det var igår jag satt och skulle skriva ned den där första texten till Malter Magasin Nummer 1. Nu är vi redan framme vid nummer 10!
När detta projekt drog igång så var min vision att vi skulle skapa ett whiskymagasin där personerna bakom varumärkena och produkterna stod i fokus. Jag personligen är genuint intresserad av vad människor har för bakgrund och vilka vägar som lett dem till där de är då vi intervjuar dem.
I dessa tio nummer så har vi träffat en bred flora av dryckespersonligheter från hela världen och även om kommer från den lilla byn Ullapool i nordvästra Skottland, som journalisten Dave Broom, eller från Chennai i södra Indien som Amruts Ashok Chokalingam så klappar allas hjärtan för samma sak, whisky.
Det spelar nästan ingen roll vem man pratar med inom denna bransch så är det samma smittsamma entusiasm man möter.
Under våren så har jag haft lyckan att besöka Skottland två gånger och där mött allt från CEO´s över gigantiska dryckeskoncerner ned till helt nyanställda turguider som gör sitt första skift på destilleriet. Tunnbindare med 45 års erfarenhet till Master Blenders som precis har skapat sin sista whisky.
Whisky förenar människor utöver ålder, kön eller nationalitet.
På sociala medier så rasar debatter med hatiskt innehåll i en polariserad värld där ’vi mot dom’ är en stark drivkraft. Inget av detta återfinns inom whiskytugget. Några dryckesgrupper på facebook har fler medlemmar än vad vissa partier har i Sverige. Men i dessa grupper så är allt som oftast tonen stöttande och uppmuntrande, inte negativ och anklagande.
Det är denna gemenskap, glädje, passion och entusiasm som gör detta till ett sådant fantastiskt roligt projekt att jobba med!
Nu tar vi sikte på nästa tio nummer!
Sláinte!