Whiskyvarumärket Glenfiddich har lanserat ett banbrytande hållbart transportinitiativ. Som världens första spritmärke kan de nu transportera med lastbilar som drivs på grön biogas gjord på restprodukterna av sin egen destillering.
Genom att använda en unik teknik utvecklad av moderbolaget William Grant & Sons kan Glenfiddichs destilleri i Dufftown i nordöstra Skottland omvandla sitt avfall till ”ultra-low carbon fuel”, ett biogasdrivmedel som sprider minimal mängd koldioxid.
Bränslestationer har installerats vid destilleriet och biogasen används i specialkonverterade lastbilar som kör Glenfiddichs whisky i alla delar av transportkedjan – från buteljering till paketering, förbi fyra olika platser i centrala och västra Skottland. Förarna på vägarna i området kommer nu att vänja sig vid lastbilar som bär texten ”Fuelled by Glenfiddich – turning whisky waste into Ultra Low Carbon Fuel”.
–Genom hela produktionscykeln minskar biogasbränslet koldioxidutsläppen med över 95 procent och utsläppet av andra skadliga partiklar med uppemot 99 procent jämfört med diesel och andra fossila bränslen. Utsläppen från varje lastbil kommer att ersätta 250 ton koldioxid, vilket har samma klimatnytta som att plantera 4 000 träd varje år eller att ersätta naturgas – en fossil gas – hos 112 hushåll, säger Stuart Watts, William Grant & Sons destillerichef.
Glenfiddichs transportinitiativ är ett exempel på whiskyvarumärkets ambition att dra ner på sin klimatpåverkan i produktionsprocessen. Det är en av många hållbarhetsaktiviteter som pågår hos William Grant & Sons i deras strävan att nå de mål FN satt upp för hållbar utveckling.
Efter att ha lanserat Glenfiddichs lastbilar drivna av biogas kommer William Grant & Sons att skala upp sina klimatinsatser med biogasbränslet genom hela sin försörjningskedja och planerar också att göra teknologin tillgänglig för hela den skotska whiskyindustrin för att stödja transporter med låga koldioxidutsläpp i linje med Storbritanniens respektive Skottlands regeringars mål om nettonollutsläpp.
–Våra kunder har en kompromisslös attityd som uppmuntrar oss att flytta fram gränserna. Som ett familjeägt företag tänker vi långsiktigt oavsett om vårt fokus ligger på hållbarhet i destilleriet eller på att producera en av världens bästa single maltwhiskys, säger Claudia Falcone, Glenfiddichs Global Brand Director.