Även om Hamish Torrie har jobbat i över 30 år inom dryckesindustrin och då främst med att marknadsföra Ardbeg och Glenmorangie så är han något av en doldis för oss i Sverige.
Efter att The Glenmorange Company köpt och renoverat Ardbeg och var på väg att lansera dess whisky till världen igen så var det Hamish som hjälpte till att styra varumärket på rätt köl.
Hamish har sina rötter i den riktiga whiskymyllan då han är född och uppvuxen mitt i Speyside. När han var barn så ledde vägen till och från skolan mitt i mellan två destillerier.
– Doften av destillerierna är något jag är uppvuxen med, skrattar han. Mitt första jobb inom branschen var som sommarjobbare på Macallan där jag rullade tunnor in och ut från lagren och då kunde man ju även prata med de som jobbade med att koka spriten också. På något sätt lyckades jag senare få jobb på kontoret men innan de släppte lös mig och lät mig börja prata whisky inför en publik så fick jag en grundlig utbildning i allt som rörde produktionen.
1985 så började han jobba på The Distillers Company – det blev senare först uppköpt av Guinness och döptes om till United Distillers som sedan blev dagens Diageo.
– När jag började där så var min primära uppgift att marknadsföra den välkända blenden Haig, berättar han. Det var många resor redan på den tiden, främst då runt om Europa och västra Afrika.
Han bytte inriktning i slutet av 80-talet och började jobba med öl istället. Han var bland annat med och lanserade Antigua Brewery i Karibien 1993.
Vid mitten på 90-talet så vände han hem mot Storbritaninen och flyttade tillbaka till Skottland där han började jobba hos Dalvey, ett företag som säljer luxuösa presenter inriktade till gentlemen.
– 1999 kom jag tillbaka till whiskyindustrin igen och började på The Glenmorangie Company som deras International Marketing Manager, berättar Hamish. Och jag fick också huvudansvaret över planen hur vi skulle väcka Ardbeg till liv igen. Jag minns särskilt att på min första dag på Glenmorangie så sade min chef till mig att , -Hamish, du är ju internationell marknadsföringsansvarig för Glenmorangie, men din prioritet är att verkligen få Ardbeg att flyga igen.
”Din prioritet är att verkligen få Ardbeg att flyga igen”
De första tio åren hos Ardbeg så var fokus på att dels bygga lager för framtida utgåvor men ändå förvalta det lager av äldre whisky. Den första whiskyn som Hamish var med och lanserade från Ardbeg var en 17 åring.
– Man ska ju komma ihåg att Ardbeg var stängt mellan 1981 till 1989 vilket gjorde att det fanns ett stort hål i lagrad whisky. Och även om de tidigare ägarna körde destilleriet några få månader om året då på 90-talet så när vi köpte destilleriet 1997 så var det befintliga lagret ganska gammalt, det var orsaken till att vi beslutade att lansera den 17 åring buteljeringen som den första under vårt ägarskap, berättar Hamish.
När det var dags att börja planera för deras första fasta buteljering, Ardbeg 10 yo, så tog de ett av det viktigaste besluten någonsin, menar Hamish.
”Ett av de viktigaste besluten var att Ardbeg aldrig skulle kylfiltreras”
– Vi slog fast att alla Ardbeg skulle buteljeras utan kylfiltrering, säger Hamish. Whisky utan kylfiltrering ger en helt annan munkänsla och på den här tiden så var vi bland de första med att skippa detta steg. Det gjorde i att vi verkligen var i framkant och långt före våra konkurrenter när vi lanserade vårt 10-åriga flaggskepp – Ardbeg 10yo.
Ardbeg Committee
Det var i samband med lanseringen av 10 åring som de lanserade sin egen fanclub också.
– Vi sneglade ju naturligtvis på hur otroligt framgångsrika Laphroig hade varit med sin fanclub Friends of Laphroaig och hämtade inspiration därifrån när vi år 2000 startade vår egen Ardbeg Committee, berättar Hamish.
Kommitténs mission var att se till att dörrarna till Ardbeg aldrig skulle stängas igen.
– Och det bästa sättet att hjälpa oss var naturligtvis att köpa så mycket Ardbeg som bara möjligt, skrattar han skämtsamt.
Idag är ju destilleriet kultförklarat och ett pilgrimsmål för kommitténs medlemmar.
– Vår idé föll väldigt väl ut och det är ju fantastiskt att se hur många medlemmar vi idag har i vår fanclub. Vi har ju också byggt vidare med detta i och med lanseringen av Ardbeg Day som nu firas över hela världen. Jag själv har de senaste fem åren firat i Asien, och då främst i Shanghai eller Hongkong. Vi har ju skapat en sorts kult kring destilleriet vilket är fantastisk och väldigt kul att se hur det jobbet vi gjorde för snart tjugo år sedan har blommat ut till det vi ser idag, säger Hamish.
Director of Social Responsibility
Även om Hamish idag inte arbetar till vardags med Ardbeg så har han fortfarande inflytande i idéer och planer på olika marknadsföringsplaner för destilleriet. Idag har han bytt titel och inriktning och jobbar istället stenhårt med Glenmorangies sociala ansvar.
– Man kan säga att vi står på tre olika pelare. Dessa är miljö, det lokala samhället samt vårt historiska arv, förklarar Hamish.
The Glenmorangie Company äger ju två destillerier – The Glenmorangie i Tain samt Ardbeg på Islay och bägge dessa ligger i direkt anslutning till havet, vilket gör deras miljöpåverkan till en högst aktuell fråga.
– Vi är ju naturligtvis medvetna om att vår produktion påverkar miljön och naturen i vår direkt omgivning och vi arbetar hårt med en rad olika projekt för att minska och begränsa denna påverkan, säger Hamish.
Det projekt som har fått absolut mest uppmärksamhet är ’The DEEP Project’.
Det är ett forskningsprojekt som är finansierat av The Glenmorangie och drivs tillsammans med Scottish Natural Heritage samt Heriot-Watt University. Syftet med projektet är att återinföra europiska ostron till Dornoch Firth – havet precis utanför destilleriet.
– För ungefär hundra år sedan så var försvann alla ostron i denna region genom ett för hårt fiskande, berättar Hamish. Det var ju naturligtvis en enorm katastrof och något flera har försökt åtgärdat men inte lyckats med, förens nu.
Ett enda ostron kan filtrera 200 liter vatten per dag och projektets mål är att skapa ett levande rev på mer än fyrtio hektar som har fler än fyra miljoner ostron.
– Vattenkvalitén och den marina mångfalden kommer att bli fantastisk om vi får våra planer att fungera fullt ut, säger Hamish. Vi har redan genomfört prover med tolvtusen ostron och än så länge har det fungerat bra.
En annan aspekt i detta projekt är att de delar med sig av sina framsteg till andra forskare som gör liknande försök runt om i världen.
– I maj i år, 2019, så anordnade vi en konferens där sjutton olika projekt runt om i Europa deltog med mer än 155 forskare som lade grunden för hur man bygger nya rev, berättar han. För oss så är detta projekt otroligt viktigt då vårt restvatten går delvis ut i Dornoch Firth. Våra reningsverk klarar av att rena vårt vatten till nittiofemprocent och ostronen skulle kunna rena de restrerande fem procenten.
Att bygga rev med ostron är inget som är aktuellt för Ardbeg berättar Hamish då havet utanför Islay är lite för aktivt för att det skulle fungera.
– Dornoch Firth är ju en lugn vik i jämförelse till Islays hav, skrattar Hamish. Men naturligtvis så tittar vi på olika projekt för att också göra vårt miljöavtryck så litet som möjligt även på Islay. Och det blir ju ännu mer viktigt nu när vi installerar nya pannor och kommer på så vis att öka vår kapacitet så väl som våra restprodukter.
Då det inte går att flytta destillerierna till andra platser så måste man göra så mycket man kan för att mildra omständigheterna i närområdet.
– Vi har destillerierna där vi har dem, säger Hamish. Vi kan ju inte flytta Ardbeg till Glasgow eller Glenmorangie till Edinburgh.
Istället jobbar de väldigt aktivt nya tekniska lösningar men också med att utbilda sin personal och samhället i stort hur man sköter havet på bästa sätt.
De är också otroligt aktiva i att stötta det lokala samhället i andra frågor så som skola, idrott med mera.
– I byn Port Ellen så ska vi hjälpa till att renovera de olika idrottsanläggningarna, berättar Hamish.
Det Skotska arvet
The Glenmorangie har de senaste tolv åren haft ett aktivt samarbete med The National Museum of Scotland, vilket Hamish har styrt över.
– Många av Skottlands destillerier är ju över två hundra år så arvet är otroligt viktigt för oss, säger Hamish. Men just detta samarbete handlar mer om de tidiga invånarna i Skottland – Pikterna. Just Pikterna ligger ju oss varmt om hjärtat då vi ’adopterade’ ett emblem som är ristat på stenen ’Hilton of Cadboll’ som stod rest alldeles i närheten av destilleriet, originalet finns på The National Museum of Scotland.
Om man besöker Glenmorangie i Tain så kan man bo på The Glenmorangie House som ligger strax sydost om destilleriet.
– Precis där Glenmorangie ligger idag var epicentret av Pikternas herravälde, berättar Hamish. Vi sponsrar en forskare som fokuserar på åren mellan år 300 till 1200, det vill säga ungefär då som Romarna drog sig tillbaka från Skottland och vi blev kristna. Det var även under denna period som era ättlingar, Vikingarna, kom och försvann också, skrattar han. Denna forskning är ju inte bara bra för Skottland utan den är ju även bra för oss, vi får ju en hel del att berätta för alla som besöker oss.
”Vi tror att om man mår bra på jobbet så vill man jobba hos oss längre, så det är en ren win-win
situation”
Fokus på sina anställda
På de platser där företaget verka så hjälper de också till i det lokala samhället.
– När vi renoverar idrottsanläggningar på Islay eller startar lärlingsprogram vid vår buteljeringsanläggning i Livingstone så är det inte av välgörenhet utan det är för att göra att våra anställda trivs på jobbet och att de har en bra vardag både på, så väl som utanför jobbet. Vi tror att om man mår bra på jobbet så vill man jobba hos oss längre, så det är en ren win-win situation, säger Hamish.
Global Brand Ambassador
Även om Hamish sysslar med en rad andra saker än att sälja whisky nu mer så är han fortfarande Global Brand Ambassador för både Ardbeg och Glenmorangie.
– Jag har fortfarande cirka 30-40 resdagar per år där jag åker runt och genomför provningar under temat ’Highland to Island’ – där jag jämför Glenmorangie mot Ardbeg. Men oftast så åker jag till nya marknader där vi inte riktigt har etablerat oss ännu. Det är ju naturligtvis roligt att besöka våra stora marknader också så som USA eller Sverige, men det är lite som att slå in öppna dörrar, ni kan och vet ju redan allt, avslutar han.
2 Trackbacks / Pingbacks
Kommentarerna är stängda.