James Eadie Glen Ord 13 yo for Sweden

Imorgon, onsdag den 9 mars, skrivs nästa kapitel i James Eadies historia – då lanserar Selected Malts den första Single Cask buteljeringar för den svenska marknaden: James Eadie Glen Ord 13 yo

James Eadie Glen Ord 13 yo har fått en finish i sex månader på ett First Fill Oloroso sherryfat. Den är buteljerad utan kylfiltrering eller sockekulör och den klockar in på 55,7%.

Glen Ord | James Eadie | 55,7% | 2021

93/100

| DOFT
Utan vatten så är den påtagligt vinös med syrliga druvnoter men sedan utvecklas doften till krämiga romrussin. Djup och fräsch sherrydoft – inte smetig PX utan nyanserad Oloroso. Ett uns av pepprighet med en svagt sträv kalkighet. En tydlig fat ton – där jag påminns om nyhyvlad ek. Här finns också toner av mörkchoklad. Ganska ungdomlig i doften men en komplex sådan. Med några droppar vatten så träder toner av kolasockervadd fram. Även en tydligare fruktighet i form av röda äpplen och en svag citruston – möjligen grapefrukt. 23/25

| SMAK
Här snackar vi! Utan vatten är det en kraftfull whisky med en sanslös sherrysmäll! Mängder av tanniner stramar åt i munnen. Men med bara några få droppar vatten så förvandlas den till en helt annan whisky – bred sherrysmak med russin och torkade dadlar. Här finns kolasnören och en bra dosa av fat. 24/25

| FINISH
Utan vatten så är det en sluten, stram och kärv whisky som man får brottas en hel del med. Med några droppar vatten så uppfattar jag finishen till medellång med tydligt vinösa stråk som blandar sig fint med en avrundad ek ton. Även här i avslutet så hittar jag spår av kola – samma kolasnören som i smaken. 23/25

| HELHET
Detta är en kraftfull whisky som håller ihop bra mellan doft, smak och finish. Men den behöver absolut vatten för att utvecklas till sitt fulla potential. Av den destillerikaraktär som jag minns från de officiella buteljeringarna av Glen Ord är det inte mycket kvar, men det är ju därför det är spännande med oberoende buteljerare – man får uppleva en bredd av smaker som man annars inte får chansen att göra. 23/25

James Eadie Glen Ord 13 yo for Sweden

Artikelnummer: 54435
Pris: 1182:-
Destillerad: 2008
Buteljerad: 2021
Alkoholhalt: 55,7%

Du hittar den här på Systembolaget

Den oberoende buteljeraren James Eadie dök upp på den svenska marknaden så sent som förra året genom den svenska importören Selected Malts. Även om de då var relativt okända för oss i Sverige så hade deras buteljeringar raden hyllats vitt och brett i Whiskyeuropa.

Själva namnet ’James Eadie’ kommer från den ursprungliga grundaren av företaget – Mr Eadie var en av Englands mest framgångsrika ölbryggare och pubägare runt slutet av 1800-talet. Hans öl var vida känd och hyllad av så väl kunder som dryckesförfattare.

Siktade på en vin men missade målet

Rupert Patrick, som idag driver det återuppstådda märket, är James Eadie’s barnbarnsbarnsbarn.
Även om Rupert hade denna koppling till whisky inom familjen långt tillbaka i tiden så var det vin som han hade för avsikt att jobba med.
– Min pappa var Master of Wine, så ganska naturligt tänkte jag också att jag skulle jobba med vin, berättar Rupert. Men någonstans in min ungdom blev jag lite girig och halkade in på börsen istället. Jag jobbade som aktiemäklare i fyra år och sålde brittiska aktier till franska instruktioner. Även om jobbet var lukrativt så insåg jag att det jag verkligen brann för, och kunde på mina fem fingrar, var vin och inte aktier. Så jag skolade om mig, tog MBA och skiftade fokus mot vinvärlden – men jag missade målet lite och hamnade i whiskyvärlden i stället, skrattar han.

Han sökte en massa jobb inom både vin- såväl som whiskybranschen och ett av dessa hade han hittat på annonssidorna i tidningen.
– Det var Peter J. Russell & Co (dagens Ian Macleod Distillers) som sökte folk och jag skrev en ansökan. Men precis när jag skrev ut adressen på kuvertet så insåg jag att deras kontoret låg i Skottland, säger Rupert. Jag bodde i London vid den här tiden och hade naturligtvis inga planer på att flytta till Skottland, men jag tänkte att det kunde vara ett bra tillfälle att i alla fall träna på intervjutekniken.

Nu föll det sig så att han fick jobbet och 1991 gick flytten från London till Edinburgh.
– Det var ett roligt och intressant jobb med ett riktigt familjärt team, säger Rupert. Det var Leonard Russel samt Peter och hans bror David som då drev företaget. Då var de ett litet whiskyföretag som precis när jag började hade insett att de behövde bygga upp varumärken kring sina produkter i stället för att bara sätta sitt namn på etiketten.

Även om han inte hade planerat att bo i Skottland så blev han kvar i Edinburgh i sjutton år. Efter Ian Macleod Distillers så bytte han jobb till Beam Global och så vidare till Diageo – men ändå så har han hela tiden haft drivet som en entreprenör och inte som en karriärist.
– Egentligen så är jag inte någon storföretagsriddare utan jag gillar entreprenörsandan, förklarar han. Även om jag kanske jobbade på Beam Global som är ett enormt internationellt företag så var min roll där mer åt att driva ett mindre företag inom den stora företaget. Jag var med när Beam köpte flera varumärken från Allied Domecq 2005 och det var en helt galen tid, skrattar han. Det var så kaotiskt för att det amerikanska Beam hade ingen som helst aning om vad de egentligen hade köpt för varumärken eller hur de skulle förvalta dem. Men vi var ett grymt team och vi hade en fantastisk ledare som styrde skeppet och satte oss på rätt väg. Jag fick ansvaret för hela vår portfölj med skotsk whisky för de utvecklande länderna.

Även om han tyckte om jobbet och kände att han fick driva sin del efter stort sett eget tycket så var det ändå känslan att driva sitt egna företag som ledde honom till nästa projekt – Whisky Invest Direct.

Whisky Invest Direct

Även om James Eadie och Whisky Invest Direct är två separat företag idag så går det inte att berätta om det ena utan att prata om det andra. Ursprunget till dagens James Eadie kommer just Whisky Invest Direct. Whisky Invest Direct är en börs men för fatandelar – som privatperson så kan man köpa delar av fat från kända och mindre kända destillerier.
– Min affärspartner i Whisky Invest Direct Paul Tustain har en bakgrund som investerare och han sökte efter ytterligare områden att investera i förutom de traditionella materialen såsom silver, guld eller platina. Han hade drygt 50,000 investerare och en mjukvara som var redo att startas upp och han sökte efter något som han kunde applicera detta på. Hans syn på detta projekt var att han ville skapa en plattform för sina investerare och min syn var att vi kunde skapa ett helt nytt sätt för industrin att handla med sina fat. På Whisky Invest Direct så är priserna publika och allt sker i realtid. Det är långt ifrån den dolda handeln som sker via fatmäklare.

De slog sina kunskaper ihop och grundade företaget 2014.
– Jag är absolut ingen mjukvarukille, skrattar han. När folk börjar prata om kodning och algoritmer så är jag halt borta från diskussionen, men jag kunde whisky och förstod branschen så tillsammans så utgjorde vi ett bra team, jag och Paul.

James Eadie grundas

När de väl hade kommit i gång med projektet så började de fundera på om man inte skulle starta ett systerföretag till Whisky Invest Direct. Det var ju ett naturligt steg i själva processen där man kunde erbjuda investerarna att faktiskt följa sin investering hela vägen – från fat till flaska.
– Paul tänkte att detta kunde växa och att vi kanske eventuellt skulle kunna konkurrera med de riktigt stora whiskyföretagen. Jag som kom från whisky visste att marginalerna var för små och det skulle vara omöjligt att bygga upp något sådant som Paul tänkte.

James Eadie

Rupert studerade marknaden och hittade ett litet varumärke som inte hade varit aktivt på länge – James Eadie – det skadade ju inte att han också hade en direkt koppling till det gamla företaget. James Eadie var Ruperts farfarsfars far.
– Jag förslog att vi kunde köpa rättigheterna till varumärket och bygga upp en verksamhet kring detta, men i en mycket mindre skala, berättar Rupert.

De drog i gång James Eadie under 2016 – 2017 och det var en hel del slit i börjar för att få i gång företaget – efter två år så hade det fortfarande inte utvecklats i den takt som Paul hade förväntat sig att en investering bör göra.
– Idén var ju att vi skulle låta det växta långsiktigt men Paul var inte riktigt övertygad så vi beslutade att jag fick köpa företaget och att vi separerade det från Whisky Invest Direct där jag idag delar min tid mellan dess två.

För Ruperts del blev denna affär perfekt. Två till fyra dagar i vecka så får han hän ge sig åt precis det som han tycket var kul under 90-talet – buteljera whisky och bygga ett litet företag.
– Det är en emotionell och fantastik möjlighet att både upptäcka mer om min egen familjs historia och att få jobba med att bygga upp ett litet varumärke inom whiskyindustrin.
Riktigt bra whisky till ett bra pris

När Rupert började jobba inom whiskybranschen så var det i precis rätt tid – intresset ökade globalt och man kunde leverera väldigt bra whisky för en liten peng. Hos Ian Macleod så hade de varumärken såsom Chieftain’s Choice och Dunvegan som de kunde leka med – bra whisky i intressanta fat som de kunde erbjuda till ett väldigt bra pris.
– Den idén är något som jag tog med mig när jag startade James Eadie, säger Rupert. Jag såg ju att många i branschen lurade sina kunder med att sälja medioker whisky till ett väldigt högt pris. Det var många oberoende buteljerare som tog enorma marginaler. Vårt Etos är i stället att erbjuda riktigt bra whisky till ett bra pris. Och även idag när priserna över lag på whisky har gått upp så gör vi vårt yttersta att hålla våra priser nere men kvaliteten uppe. Vi skulle kunna höja våra priser med 20 procent och sälja lika mycket i alla fall men det skulle strida mot hela vår idé.

Ruperts mål med företaget är inte att tjäna pengar snabbt utan planen är att finns under en lång tid.
– Det känns som att många av de nya oberoende buteljerarna och destillerier har gett sig in i branschen för att tjäna snabba pengar och sedan kanske sälja vidare företaget, men vi är här för att stanna.

Tillgång till bra lager

Genom sin bakgrund hos Diageo och Ian Macleod så har Rupert haft tillgång till väldigt bra fat.
– Det är ju ingen hemlighet att vi har haft förmånen att köpa väldigt bra fat från Diageo, säger Rupert. Det ser man ju om man bara tittar på destillerinamnen som vi har buteljerat whisky ifrån, det är väldigt många Diageodestillerier i den listan. Men det kommer faktiskt att ändras under våren 2022, berättar han. Det är lite som en privat klubb denna whiskyvärld – har man rätt kontakter så blir det lättare att köpa bra fat. Men det handlar om att vårda kontakterna och att aldrig ta det för givet att det kommer att fortsätta.

Och nu kommer då alltså James Eadie Glen Ord 13 yo – den första Single Cask buteljeringen för Sverige