Kanske har whisky blivit smart?

Nyligen lanserade Mackmyra Destilleri världens första whisky som har tagits fram med hjälp av AI-teknologi, Artificiell Intelligens. De gjorde detta i samarbete med Microsoft och den finska teknikkonsulten Fourkind.

Tidigare har fokus inom AI-utveckling legat på att arbeta fram teknologi som byter ut människor mot robotar, men nu skiftas fokus mot att istället utveckla AI som ett komplement i arbetet istället.

Just att Mackmyra är först ut att använda denna nya teknologi vid whiskyskapande passar ju väldigt bra med tanke på deras egen slogan ’Pionjärer inom svensk whisky’.

När nyheten presenterade att AI hade vart med och skapat denna utgåva så startade en hel del diskussioner om hur man kan ha gjort det samt om det verkligen skulle vara rätt väg att gå för whiskyindustrin som helhet – en bransch där stora delar av det traditionella hantverket har blivit utbytt mot datorer och givare.

Mackmyra, Microsoft och Fourkind bjöd in svensk, såväl som internationell press till ett lanseringsevent där de verkligen förklarade varenda aspekt hur just denna whisky har blivit skapad.

AI används vid selektering – inte destillering

Det Mackmyra har gjort är att de har skapat två maskininlärningsmodeller och försett dessa med en rad olika parametrar såsom befintliga recept, säljdata, fatlager, kundpreferenser och recensioner.

För att förstå hur denna AI-process fungerar så kan man tänka att det är två olika delar som kommunicerar med varandra. Först ger man systemet alla data man vill att det ska behandla. Sedan sätter man upp de aspekter man vill att det ska ta hänsyn till. När det är klart så börjar den första delen, Generatorn, att skapa ett recept som den sedan bollar över till den andra delen, Diskriminatorn.

Det diskriminatorn gör är att ifrågasätta om det är ett bra recept eller inte. Om den anser att det inte är det så skickas det tillbaka till Generatorn för att förfinas. När koncensus uppstår mellan de två delarna så godkänns receptet och skickas vidare till Master Blendern.
Om detta skulle göras av två människor så skulle det vara en otroligt tidskrävande process, men i AI-systemet så är framtagandet, överläggningen, diskussionen och presentationen över på några sekunder om inte hundradelar.

Att processa all denna information tar naturligtvis enorma mängder datakraft i bruk och det är här som Microsoft kommer in. All denna processorkraft finns i Microsofts molnplattform Azure och deras AI cognitive services. Resultatet blev över 70 miljoner olika recept som systemet förutspådde skulle kunna bli populära och hålla högsta kvalitet.

70 miljoner är ganska många recept att gå igenom så det de gjorde var att de körde alla dessa recept en gång till igenom system, och sedan igen och igen. Till slut så var de framme vid endast några tusen recept som systemet hade förfinat.

Master Blenderns roll

När AI-systemet hade gjort sin selektion så var det dags för Mackmyras CFO, Chief Nose Officer, Angela D´Orazio att skrida till verket. Hon gick igenom recepten och utvärderade vilka som skulle vara möjliga att genomföra inom överskådlig tid och satte sedan igång med att blanda till en rad olika whiskys.
– När jag är klar med ett testrecept så får resten av de som jobbar på Mackmyra också komma och prova och lämna omdömen, berättar Angela.

Tillsammans kom de fram till ett recept som de tyckte var riktigt bra och spännande. De skred till verket och skapade den buteljering som de släppte i September i år.

Kommer AI ta över?

På frågan om detta kommer att vara det nya arbetssättet som Mackmyra i framtiden ska använda sig av för att skapa alla sina buteljeringar så meddelar Angela att det kommer det inte.

Men det kommer att användas som ett verktyg av många andra.
– Att jag skulle luta mig tillbaka och bara använda AI är otänkbart, säger Angela. Men som ett extra verktyg att skapa idéer är det helt klart intressant. Vi kommer att använda oss av fler av dessa recept vi har fått, och vi kommer också att ta fram flera recept i framtiden, avslutar hon.

Ögonblicksbild

När det kommer till de 70 miljoner recepten som systemet levererade så var det ju till stor del en ögonblicksbild från hur lagret såg just då hos Mackmyra.

Vid samtal med utvecklaren Jarno Kartela från Fourkind så kom det fram idéer om hur man skulle kunna få en mer rättvis bild av lagret. En av idéerna är att placera datachip i varje enskilt fat i lagret som kan mäta alkoholstyrka och göra kemiska analyser på hur whiskyn förändras i faten. AI skulle sedan kunna använda realtidsinlärnings och ge nya recept som är baserade på helt aktuella data. Men som sagt, det vara bara en idé…

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Nummer 13 - Malter Magasin
  2. Nummer 14 - Malter Magasin

Kommentarerna är stängda.