I slutet av maj presenterade Norrbottens Destilleri Excursions – ett nytt koncept som ska ta konsumenterna på smakresor ut i världen, när och fjärran. Nu släpps den första produkten i begränsad upplaga, där Sicilien står som destination och den välkända illustratören Stina Wirsén för flaskans design.
– Vi är så stolta över att äntligen få presentera Grapefruit Gin. Det är en otroligt spännande produkt med unika smakkombinationer, säger Dennis Bejedal, Master Distiller och grundare.
Det var när Dennis Bejedal fastnade för gindrinken Bee’s Knees förra sommaren som tankarna på en ny produkt dök upp för första gången. Drinken består av gin, honung och citron men Dennis adderade alltid några droppar grapefrukt i den för att enligt honom hitta den perfekta balansen. När Norrbottens Destilleri sedan började utveckla konceptet Excursions vandrade tankarna återigen till drinken och grapefrukt, varpå Dennis genast började se sig runt var i världen man kan hitta den bästa grapefrukten, skördad vid perfekt mognad.
Den bästa frukten fanns på farmen Bio Agrumi Monasteri i Floridia på Sicilien där Norrbottens Destilleri adopterade sitt eget ekologiska träd via crowdfarming. Där skördas frukterna endast vid behov och skickas direkt till destilleriet utan mellanhänder. Förutom att nu kunna erbjuda konsumenterna en helt ny gin med toner av grapefrukt, apelsin och timutpeppar är destilleriet först ut med att använda sig av crowdfarming och ser även detta som en viktig del i sitt hållbarhetsarbete.
– När jag skapade Grapefruit Gin hade jag som mål att ge konsumenten en smakresa från bergstopparna i Norrbotten till citruslundarna nedanför Etna. Blunda och ta in den fantastiska doften, det är som att man är bland träden i citruslunden. Smaka sedan och upplev samspelet mellan de norrbottniska grundsmakerna, grapefrukt, apelsin och citron. En resa tvärs över Europa i varje glas, säger Dennis.
– Med vår limiterade produkt kommer man helt klart att kunna göra världens godaste Bee’s Knees. Satsningen följer verkligen Excursions slogan Taking the path less travelled och vi fortsätter att gå vår egen väg, avslutar Dennis.
Design av Stina Wirsén
Grapefruit Gin är destillerad två gånger, första gången som Norrbottens Destilleris flaggskeppsprodukt Mountain Dry Gin. Sedan omdestilleras produkten med mängder av ekologisk citrus, framförallt grapefrukt, men även apelsin och citron. Produkten blir ett helt nytt tillskott i ginutbudet på den svenska marknaden och släpps i begränsad upplaga om endast 1020 exemplar. Utöver att satsa på en unik produkt har ginproducenterna från Norrbotten till denna lansering också valt att samarbeta med en av Sveriges främsta illustratörer, Stina Wirsén, som har gjort sin tolkning av konceptet och illustrerat flaskans etikett.
– Vi har velat ge utrymme att experimentera med olika uttryck men fortfarande behålla den distinkta N|D-formen. För oss betyder Taking the path less travelled att ge sig ut i det okända, utforska nya vägar och nya sätt utan att förlora fokus på vad vi står för. Det tycker jag återspeglas i designen, säger Eric Cung, Art Director för Norrbottens Destilleri.
– Vi älskar Stinas uttryck, så för oss blev det en perfekt matchning. Det ska bli väldigt roligt att få lansera den allra första produkten i vårt nya koncept och konsumenterna kan se fram emot ett spännande tillskott. Jag är övertygad om att den kommer att mottas väl, avslutar Dennis Bejedal.
Excursion #1 – Grapefruit Gin lanseras i beställningssortimentet den 23 juni och går att beställa fraktfritt till valfritt Systembolag eller ombud.
Alkoholprocent: 45%
Volym: 500ml
Säljstart: 23 juni 2021
Pris: 689:-
Artikelnummer: 52748
Lansering: 1020 flaskor