Text: Henric Madsen
Foto: Henric Madsen & The Beer Factory Leksand
Mitt i natursköna Dalarna ligger staden Leksand, en ort som till stor del förknippas med midsommar, hockey och arbetshandskar. Men här finns också The Beer Factory! Ett mikrobryggeri som huserar i en renoverad bensinmack från 40-talet bara ett stenkast från centrum.
The Beer Factory grundades 2013 av en trio av vänner, men genom åren så har två av dessa hoppat av och bryggeriet drivs idag av Ture Eriksson, som var en av grundarna och Dennis Wallbom.
Både Ture och Dennis började på samma sätt med bryggningen, hemma i köket.
– Att jag började att brygga öl var mest på chans. Vi var på middag hos en bekant i Stockholm och han hade köpt in en massa olika ’craft beers’ som vi provade, berättar Ture. Jag tänkte, lite naivt, att det inte kan vara så svårt brygga öl. Dagen efter beställde jag hem malt och tillbehör och började lära mig. I början så stod jag i köket och slaskade med kastruller och korn, skrattar Ture.
– Jag började på samma sätt, säger Dennis. Hembryggning med kastruller och plasthink.
Ture Eriksson och Dennis Wallbom
är de två eldsjälarna som idag driver The Beer Factroy i Leksand.
Då vid starten, 2013, så var bryggeriet beläget i en källare. På den tiden bryggde de med en 50 liter Braumeister men de såg redan då att kapaciteten var för låg. Närheten till Tällberg och dess flora av hotell gjorde det möjligt att de kunde levererar lådor med öl till dessa och på så sätt fick de skjuts på försäljningen.
– Vi var ju ganska trångbodda i den där källaren och bryggverket var för litet, berättar Ture. Men vi såg att den här gamla Caltex macken stod tom och vi frågade om vi fick hyra den.
De började renovera macken under 2014 och i augusti samma år så installerades det nya bryggverket på 500 liter. De skalade också upp med två lagertankar och två jästankar, idag har de köpt till ytterligare tankar.
– Istället för ett kinesiskt bryggverk så valde vi ett Labu Bryggverk från Österrike. Det har högkvalitet och det har vi igen idag, säger Ture. Men nu skulle vi önska att vi istället hade köpt ett 1000 liters bryggverk. Vi brygger ju 2 x 500 liter per bryggning och det tar cirka tio timmar. Hade vi valt det större så hade det tagit sex timmar. Men då hade vi inte kunnat varit i de här lokalerna istället.
Lansering på Systembolaget
’Spelman Ale’ kom in på Systembolaget den första oktober 2014.
– Det var en lättdrucken ale som skulle passa de flesta, säger Ture. Och det har varit vår idé från början, att producera öl som gillas av både hotellen och folk i närheten. Vi har siktat in oss på att göra lättdruckna sorter .
”Vi har siktat in oss på att göra lättdruckna sorter”
Nya sorter experimenteras fram hemma hos Dennis Wallbom och är det någon sort som de tycker är riktigt bra så skalar de upp receptet för bryggeriet.
Fatlagring
The Beer Factory har experimenterat en del med att lagra sin öl på ekfat.
– Vi har nyligen fått tag i två 500-liters fat från Macallan som Thorslund Kagge hade och i ett av dessa har vi lagrat vår ZoneZero på. Vi har också en Imperial Stout som ligger på ett bourbonfat.
På de stora 500-liters faten så lagrar de ölen i sex månader.
Egen Beer Garden
Under sommaren 2018 så har de öppnat upp en liten ’Beer Garden’ på sidan av bryggeriet. Där har grillen gått varm och ölet serverats direkt från Corneliusfat.
– På ölets dag så var det sjukt mycket folk, men det har varit bra drag annars också, säger Dennis. Och vädret har ju varit väldig tacksamt.
– Det har ju varit en succé det är helt klart, flikar Ture in.
Gårdsförsäljning
Liksom många andra mikrobryggerier så skulle The Beer Factory gärna se ett förverkligande av gårdsförsäljning.
– Vårt bryggeri ligger ju nästan mitt i centrum och på somrarna så har vi ju otroligt mycket turister här i Leksand så det är självklart att vi skulle vilja se att gårdsförsäljning öppnades upp, säger Ture.
– Det är ofta som det kommer in turister, och faktiskt även en del svenskar, som blir förvånade när vi säger att vi inte får sälja öl direkt här på plats, säger Dennis.
”Gårdsförsäljning skulle underlätta en hel del”
Gårdsförsäljningen skulle öppna upp för att få en tredje inkomstkälla, för just ekonomin är det svåra med att driva ett mikrobryggeri. Både Ture och Dennis har andra yrken på sidan av bryggandet, Ture som IT-konsult och Dennis som snickare.
– Det skulle ju underlätta en hel del, säger Ture. Vi skulle kunna göra unika öler som man bara kan köpa här på bryggeriet.
Lokalt och småskaligt
Försäljningsmässigt på Systembolaget så ligger de på delad fjärdeplats i Dalarna.
– Oppigårds är naturligtvis de största i Dalarna, sedan följer Dala Bryggeri följt av Mora Bryggeri och så Sälen Bryggeri, berättar Dennis. Men Sälen slog oss med endast fem liter så vi anser nog att det är en delad plats, skrattar han.
Något man inte tänker på som konsument är att när man väljer lokala produkter på Systembolagets hyllor så är det i många fall producenten själva som har levererat produkten. Så är också fallet med The Beer Factory.
De levererar själva de öl de säljer till Systembolagsbutikerna i Leksand, Rättvik, Falun och Borlänge.
– Idag så levererar vi till fyra Systembolag runt om i Dalarna och så till alla hotell i Tällberg, berättar Dennis. Det blir ju lite åkande men vi är ganska nöjda med det upplägget för stunden.
– Att driva ett mikrobryggeri är ju kostsamt och slitigt men så länge det är kul så kämpar vi på och kul är det! avslutar Ture.