I den tropiska staden Goa på Indiens västkust ligger Paul John Distillery. Distilleriet ägs av en av Indiens största dryckesproducenter John Distillers. Företaget grundades så sent som 1992 av Paul P John och han lyckades med det snudd på ofattbara att under bara ett decennium bli en av världens ledande whisky producenter. En av deras produkter, Original Choice, är idag den sjunde mest sålda whiskyn i världen och säljer nästan mer än vad både Jameson och Ballantines gör – tillsammans.
I Sverige så är Paul John idag representerat av Symposion – House of Taste och under hösten fick vi från Malter Magasin möjlighet att prova hela Paul Johns whiskyutbud! I samband med den provningen så bokades också en intervju in med just grundaren och Vd:n Mr Paul P John.
Utveckling av familjeföretaget
Man kan säga att Mr Paul är född in i branschen. Hans far var en framgångsrik affärsman inom den indiska dryckesindustrin och ägde drygt trettio öl, vin och whiskybutiker runt om i de södra delarna av Indien.
För att förse butikerna med produkter så importerade han alkoholhaltiga drycker och jobbade hårt med att marknadsföra en hel del av de inhemska märkena.
– Jag växte upp i Bangalore och studerade där också, berättar Paul John. Drycker var redan från början en stor del av vår vardag, så det var ganska naturligt att jag började jobba med det senare också, säger han.
– Även om den affärsrörelse som min far hade byggt var imponerade, och jag hade självklart fått jobb där om jag ville, så kände jag ganska tidigt att jag vill skapa något eget.
– Jag visste ju att min far enbart sålde andras produkter och det var så jag fick idén till mitt eget företag. Varför inte producera egna drycker istället för att sälja andras?
John Distilleries blend ’Original Choice’ säljer mer än både Jameson och Ballentines gör – tillsammans
Original Choice
Paul började ganska småskaligt med att blanda sprit tillverkad på melass med malt whisky och skapade genom detta grunden till det som skulle bli ’Original Choice’.
– Grundidén var att skapa en billig produkt som jag kunde lansera i min fars butiker runt om i landet, berättar Paul. 1992 så grundade vi företaget, men då hette det National Distillery och vi var flera delägare. 1995 så valde jag att köpta ut de andra delägarna och gjorde då om modellen till ett privatägt företag istället. Jag passade även på att byta namn på firman till John Distilleries.
– Efter ägarförändringen och namnbytet så kände jag att vi behövde en produkt som både var billig men högkvalitativ och som kunde stå på sina egna ben, det var då jag skapade ’Original Choice’.
– Även om det skulle vara en så billig produkt som möjligt så vill jag ändå tillföra kvalitet till produkten. Därför valde jag att tillverka ’Original Choice Whisky’ med en viss del malt whisky också förutom den mycket billigare melasswhiskyn.
-Smaken var självklart viktig men förpackningen var otroligt viktig också, säger Paul. Vi hade då och har än idag ett stort problem i Indien med kopierade produkter och jag var faktiskt först med att ha en ventil i flaskorna så man inte kunde fylla på dem med någon sämre kopia av vår whisky.
– I många år så fokuserade jag bara på ’Original Choice’ och att få varumärket att växa. Vi började med att lansera den i ett fåtal stater i södra Indien. Först i Karnataka och sedan utökade vi vidare med Kerala och Andhra Pradesh. Även idag så fokuserar vi till stor på södra Indien och säljer bara några få procent i de nordliga delarna.
Tre destillerier
Med åren så växte både framgångarna och företaget rejält. Idag har John Destilleris tre destillerier i Indien och de har produktionsanläggningar på arton platser runt om i landet. Majoritet av de 500 miljoner liter alkohol de kan producera per år destilleras i kolonnpannor. Deras Single Malt destilleri ’Paul John Distillery’ i Goa byggdes så sent som 2007. Mr Paul snubblade över idén med ett eget Single Malt destilleri efter en vistelse i USA.
– Jag bodde i USA under flera år och där kom jag i kontakt med riktigt bra viner och ännu bättre single malt whisky, berättar Paul. Jag ansåg att i Indien så fanns det ingen vid den tidpunkten som producerade riktigt bra indisk single malt whisky.
– Jag kände att här fanns det ett tillfälle som kanske skulle ge mig ett försprång. Jag studerade marknaden och försökte lära mig så mycket som möjligt om hur man tillverkar och lagrar whisky. Detta gjorde ju också att jag besökte Skottland flera gånger.
– På den tiden så var den vedertagna uppfattningen att man kunde bara tillverka riktigt bra whisky i Skottland, säger Paul. Men min efterforskning visade att vi hade tillgång till minst lika bra vatten som i Skottland och vi hade minst lika bra korn. Jag såg inget som skulle kunna hindra oss från att producera minst lika bra whisky som skottarna, fortsätter han.
2007 så stod destilleriet klart i Goa. De hade då två pannor men beslutade redan 2016 att de skulle bygga ut och under 2017 så installerade ytterligare två pannor. Idag kan de producera 1,5 miljoner liter alkohol per år.
Made in India
Paul berättar med stolthet att allt material kommer från Indien. Även de fyra pannorna är tillverkade av lokala kopparslagare.
– Det enda som vi importerar är fat från USA och Spanien för att lagra vår råsprit på och torv från Skottland, berättar Paul. Vi har ännu inte hittat bra torv i Indien så den måste vi importera från Skottland. Men vi röker det indiska kornet själva på plats i Goa, förklarar han.
Torven tar de från två olika regioner i Skottland. De använder en sorts torv från Aberdeen-området, en Highland torv och så använder de en torv från Islay för att få en mer fylligare rökton på sin whisky.
I oktober 2012 lanserades Paul John Indian Single Malt för första gången. Just detta var ju lättare för Paul John än någon annan i branschen. Han hade ju redan arbetat upp ett väletablerat distributionsnätverk och kunde skicka ut whisky till de 25 butiker som familjen ägde.
– Då jag redan var i branschen så var själva lanseringen av Paul John Whisky i Indien ganska lätt för mig, säger Paul. Den stora utmaningen låg i stället i att komma igång med den internationella distributionen, fortsätter han. Men sådana utmaningar är något jag älskar så det var en fantastisk tid då vi förhandlade med nya samarbetspartners runt om i världen.
-En del av den whisky som vi tillverkar i Goa används naturligtvis i våra blends, men vårt primära fokus är just Single Malt, säger Paul. Vi ser ett ökade intresse globalt efter vår whisky och det är orsaken till att vi byggde ut destilleriet 2017.
Underjordiska lagerhus
Förutom expansionen med fler pannor så håller de just nu på med att bygga flera lagerhus också. I skrivande stund har de cirka 11 000 fat och en sak som de arbetar aktivt med är underjordiska lagerhus.
– Vi lagrar vår whisky i två sorters olika lagerhus, säger Paul. Vi har naturligtvis vanliga lagerhus ovan jord, men vi använder också underjordiska källare för lagring. Detta för att få ut olika smaker som vår Master Blender kan laborera med för att få ut så mycket som möjligt ur vår whisky. Våra källare är inte klimatkontrollerade med det skiljer en hel del i temperatur mellan dessa och våra vanliga lagerhus, vilket gör att helt andra smaker kommer fram ur faten.
På plats vid destilleriet så finns ett nybyggt besökscentra där turer erbjuds till besökarna.
– Vi har fler än två miljoner turister årligen som besöker Goa och vi såg att det fanns ett ökat intresse för vårt destilleri, berättar Paul. Vi har precis bygget besökscentrat och vi har faktiskt inte ännu fått alla tillstånd som behövs för att få servera vår whisky, skrattar han. Så nytt är det! Men inom en månad bör allt vara på plats så vi kan ha öppet i slutet av december.
Paul John Single Malt finns idag i fyrtio olika länder och hos åtta stycken DutyFree butiker runt om i världen. USA, Storbritannien och Tyskland är alla stora marknader för Paul John men deras enskilt största är Frankrike.
– Det är ju lite märkligt det där, säger Paul. Man skulle ju kunna tro att fransmännen föredrar konjak eller brandy, men whisky är deras favoritsprit och det är ju vi väldigt tacksamma för. Vi ser ju också ett ökat intresse i Sverige för vår whisky och under 2019 så kommer jag med all säkerhet att besöka Europa och då självklart också Sverige, fortsätter han. Så håll ögonen öppna efter något vi kallar ’The Man behind the brand’ – då är det jag som kommer och håller provning. Jag ser fram emot att besöka Sverige och få hålla några fantastiska provningar i framtiden, avslutar han.
1 Trackback / Pingback
Kommentarerna är stängda.