Spirit of Hven är känt för sin karakteristiska koniska flaska som innehåller välgjord och hållbart producerad sprit. Sedan varumärket grundades 2008 har flaskorna förseglats genom att doppas i vax, vilket skapar ett unikt uttryck likt tårar på ett stearinljus längs flaskans sidor.
I takt med att Spirit of Hven har blivit alltmer internationellt erkänt och tillgängligt i fler länder har det uppstått en viss konflikt med ett annat varumärke inom whiskykategorin som använder en liknande förslutningsmetod. För att undvika eventuell förväxling mellan varumärkena har en överenskommelse träffats med ägaren av det andra varumärket. Enligt överenskommelsen kommer Spirit of Hven att sluta använda vaxtårar på sina flaskor.
Under hösten har lagren av flaskor med vaxtårar sålts ut, och från och med den första december kommer Spirit of Hven att introducera en ny design. Den nya designen innebär att flaskorna fortfarande doppas i vax, men med en rak kant istället för tårar längs sidorna. Det förväntas att befintligt lager med flaskor med tårar tar slut före årsskiftet, men det kan finnas kvar några flaskor med tårar i butiker runt om i världen, även om de inte längre marknadsförs av Spirit of Hven.
Grundarna av Spirit of Hven, Anja och Henric Molin, har valt att koppla förändringen till något positivt genom att ge tillbaka till samhället. Inför den kommande vintern vill de sprida lite ljus och barmhärtighet till dem som har det svårt och kämpar med sjukdom.
Charlie Molin, företagets Brand Ambassador, försäkrar att ingen behöver vara orolig; spriten är densamma högkvalitativa produkten som alltid, och förändringen ligger endast i det visuella utseendet av vaxet. Han tillägger att för samlare kan detta vara en intressant förändring att överväga.
”Tanken kom när vi insåg, att vad vi egentligen gjorde, var att vi tog bort tårarna från flaskan.Alla som haft sorg vet att den inte lämnar en för att tårarna försvunnit, men den kan omvandlas till något annat. Endrivkraft för förändring, den kraften ville vi använda till att göra något gott. Att omvandla känslor till handling är intealltid enkelt men här hade vi en möjlighet att göra väl, och något fint. Därför har vi beslutat att skänka en krona tillcancerforskningen för varje flaska Spirit of Hven som säljs under december månad i Sverige.”
– Henric Molin
Camilla Ericsson som varit med företaget sedan starten och byggt upp varumärket, säger att detta är ett fintsätt att visa att alla kan hjälpa till på något sätt. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Tänk om allavåra kollegor gör samma sak, då hade forskningen fått medel för att kunna komma så oerhört mycketlängre. ”Det påminner om knippet av kvistar. Skilj kvistarna åt och ett barn kan bryta dem, medan dehopbundna trotsar en jättes krafter. Enighet ger styrka.”