Vi på Malter Magasin är fascinerade av människorna bakom de drycker vi älskar. Det är det vi har i fokus när vi intervjuar och skriver om människorna i denna härliga bransch. Vilka stigar ledde till där de är nu? Många, om inte alla, har en brinnande passion för sitt hantverk och de har fantastiska historier att berätta. Detta är något som filmmakaren Greg Swartz också upptäckte.
Water of Life är en helt ny whiskydokumentär som fokuserar just på det vi pratar om, människorna. Filmen är faktiskt så pass färska att den har inte riktigt haft premiär ännu, bara en förhandsvisning.
Filmen är en idé som Greg fick när han var på resa i Skottland tillsammans med sin fru. De åkte dit för att fira sin tioåriga bröllopsdag och att de valde just Skottland berodde på att Greg hade tjatat om landet långt innan de gifte sig.
– Jag var utbytesstudent i Skottland när jag gick på Collage, berättar Greg. Det var ett fantastiskt år och det satte sina spår kan man säga. Så efter att jag hade berättat om landet i över tio år så beslutade vi att vi skulle resa dit, så min fru fick uppleva en del av allt som är fantastiskt med Skottland.
Väl på plats så upptäckte Greg en annan del av Skottland som han inte tidigare hade upplevt, whisky!
– När jag var där i ungdomen så upplevde jag aldrig whisky på samma sätt som nu när jag var vuxen, säger Greg. Jag och min fru besökte några destillerier på vår resa och då öppnades en helt ny värld.
Greg är filmskapare till yrket och har bland annat regisserat filmen Another Harvest Moon med Ernest Borgnine (The Wild Bunch, The Dirty Dozen, Airwolf) och Richard Schiff (The West Wing, Ray, Ballers).
En plan tar form
När han gick runt på destillerierna så kunde han inte sluta tänka på att det fanns en fantastisk historia att berätta här. Väl hemma i Los Angeles i USA så spann han vidare med denna idé och presenterade den för sin affärskompanjon.
– Jag är ett stort fan av serien ”Chefs Table” på Netflix och jag kände att jag verkligen kunde göra en film i samma stil men som handlade om whisky istället, berättar Greg. En film som främst handlade om hantverket och människorna.
”Som filmskapare så söker jag hela tiden efter en bra historia – och ingen är lika fantastisk som whiskyns”
Han är ju naturligtvis medveten om att det har släppts en hel del whiskydokumentärer under åren, men ofta är dessa mer utformade som reseberättelser menar Greg
– Ofta handlar det om att de besöker ett destilleri där de berättar lite snabbt hur de gör whisky och sedan klipper de till ett torvfält där det kommer en harang om vad torv är.
De ville ha en annan infallsvinkel i sin film och beslutade att fokusera på de stora whiskypersonligheterna.
– Idén med projektet var att vi ville lyfta fram det hantverk som är whisky och redan från början så var jag tydlig med att vi måste hitta rätt person som filmen kan kretsa kring.
En person med glöd, passion och som är karismatisk. Ju mer jag forskade och undersökte vem vi skulle kontakta så blev bilden klar att det var Jim McEwan vi måste ha med.
Greg tror också att Bruichladdich är en otroligt viktig del av den boom vi upplever idag med ’craft’ destillerier som poppar upp överallt. Han menar att Bruichalddich var de som startade den trenden.
– De var otroligt inflytelserika i att inspirera andra destillerier att inte kylfiltrera sin whisky, inte färga sin whisky och verkligen utbilda sina kunder om vad whisky är istället för att sälja på dem marknadsföring om drakar, vikingar och sägner. Efter att de kom igång igen år 2000 så satte de whiskyn i första rummet, och det var imponerande, säger Greg.
De kontaktade Jim och ställde frågan om han ville vara med i filmen och han svarade ja på stående fot
Finansiering
Att göra en film är inte billigt. Särskilt inte om man bor i USA och ska spela in den i Skottland, som i detta fall. De valde därför att ta in kapital genom en crowdfunding kampanj på siten Indiegogo.
– Man kan ge sig ut på en pitch-turné runt om i Hollywood, men i 99,9% av fallen så blir det ett nej, förklarar Greg. Hela den processen äter upp tid. Man måste boka, förbereda, presentera och sedan vänta på ett beslut som förmodligen ändå kommer bli ett nej. Så vi valde istället att försöka finansiera projektet via en modern crowfundingkampanj.
”Jim McEwan is not our only story, but he is our main story”
Kampanjen gick bra och den 25 augusti 2018 mötte sitt mål inom ramen för insamlingen vilket var $77 000.
– Jag kan väl erkänna att det var på håret att vi fick ihop medlen. Den sista halvtimmen så gick en backare in med $2500 och det var det som gjorde att vi tillslut kunde kom i mål, skrattar Greg.
Den femte oktober förra året körde de igång med inspelning på plats i Skottland men under arbetet med filmen så upptäckte de att de hade ett växande problem.
– Väl på plats så upptäckte vi att även om vi hade det klart för oss att Jim var vårt ”huvudkaraktär” så var nästan alla som vi träffade minst lika intressanta.
Ett sådant exempel som han nämner är Billy Walker på Glen Allachie.
– Billy är ju minst lika karismatisk och passionerad som Jim McEwan men man kan väl säga att han tar lite mindre plats och vill inte stå lika mycket i rampljuset som Jim, skrattar Greg.
Under två veckor så korsade de Skottland fram och tillbaka för att besöka Islay, Dufftown, Elgin, Edinburgh med mera.
– Förutom att besöka Jim McEwan på Islay så var vi ju också till Elgin och spenderade en hel dag med teamet på Gordon & MacPhail då vi ville ha in aspekten med oberoende buteljerare. De tog verkligen emot oss med öppna armar och bjöd frikostigt, skrattar Greg. Jag fick faktiskt prova deras 75-åriga Mortlach också vilket var en fantastisk upplevelse.
För att få en bättre förståelse för hantverket så jobbade Greg även en hel vecka på Glasgow Distillery.
– Det var bra att få känna på hur det fungerar på riktigt, säger han. Inte bara lyssna på andra som berättar utan faktiskt kavla upp ärmarna och jobba med att producera råsprit.
De var även över till Irland och besökte Waterford Distillery där de intervjuade Mark Reynier.
– Mark har ju också en sådan där fantastisk personlighet och väldigt duktig på att berätta, säger Greg. Han körde igång att prata om Waterford och hur de tänker direkt från start, innan vi ens hade hunnit packa upp vår utrustning, skrattar han.
När de väl kom tillbaka till USA så hade de ett digert arbete framför sig att mejsla fram berättelse om ”The Water of Life” från alla de fantastiska mötena.
Lansering
Planen har hela tiden varit att de ska åka ut på en Europaturné i November 2019 och visa filmen på mässor och på plats hos destillerierna som är med. Men under våren 2019 så fick de erbjudande de inte riktigt kunde tacka nej till.
– Ardnahoe kontaktade oss och frågade om vi inte kunde ha en första screening av filmen hos dem under Feis Ile festival i Maj, berättar Greg. Tanken de hade var att Jim kunde hålla en mini-masterclass och vi skulle visa filmen med ön Jura som backdrop.
Erbjudandet var för bra för att passa på så de ökade produktionstakten för att hinna få en ’rough cut’ färdig till festivalen.
– Vår stackars redigerare jobbade 16 timmars pass sju dagar i veckan för att hinna, säger Greg.
Att en första visning skulle ske på just Ardnahoe kändes naturligt för hela teamet.
– Vi har en viss koppling till Ardnahoe i filmen, berättar han. Vi hade sådan tur att vi var på plats och skulle filma precis då de körde sin första destillation. Så den historiska händelsen har vi faktiskt på film, vilket är smått unikt. I filmen så pratar också Jim om känslan av att stå i Ardnahoe och destillerar med utsikt rakt mot bergen på Jura, The Paps. Och det var exakt så vi såg filmen för första gången, med Jura som bakgrund, det var magiskt säger Greg.
Även om de redan har haft den där första visningen så är det en del arbete kvar med filmen. Musiken är inte riktigt rätt och det är en del klipp som inte är riktigt bra.
– Vårt mål är att filmen ska vara klar i slutet av Oktober, lagom till Glasgow Whisky Festival. Sedan ska vi till Celtic Castle i Tyskland på deras stora mässa, säger Greg. Då kommer Jim med också för att eventuellt hålla en provning i samband med visningen av filmen.
Efter turnén så är målet att lansera den på någon av de otaliga streamingtjänsterna som finns tillgängliga.
– Vi har redan nu förhandlingar med olika tjänster så som Netflix, Amazon, Apple One m.fl men vi har inte riktigt bestämt oss ännu vilken vi kommer att välja. Filmen kommer med all säkerhet att först komma ut på den amerikanska marknaden innan den släpps i Europa och resten av världen, avslutar Greg.